КС визнав конституційним встановлення мінімального посадового окладу в розмірі прожиткового мінімуму

Конституційний Суд України визнав конституційними приписи закону “Про оплату праці”, яким мінімальний посадовий оклад (тарифна ставка) встановлюється в розмірі не менше ніж прожитковий мінімум, встановлений для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Відповідне рішення було ухвалено на засіданні в четвер, 15 липня, у справі за конституційним поданням 47 народних депутатів України, повідомляє прес-служба суду.

Автори клопотання, зокрема, стверджували, що прожитковий мінімум не може використовуватися для встановлення мінімального посадового окладу (тарифної ставки), оскільки він є лише соціальною гарантією того, що мінімальна заробітна плата не буде встановлена нижче рівня величини, достатньої “для забезпечення нормального функціонування організму людини, збереження її здоров’я, набору продуктів харчування, а також мінімального набору непродовольчих товарів та мінімального набору послуг, необхідних для задоволення основних соціальних і культурних потреб особистості”.

Народні депутати наголошували, що після набуття чинності законом №1774 в оскаржених нормах закону та Кодексу для встановлення розміру мінімального посадового окладу (тарифної ставки) буде застосована величина, яка в грошовому вираженні менша, ніж та, що використовувалася для обчислення посадових окладів до внесення відповідних змін.

Конституційний Суд проаналізував оспорені приписи закону з огляду на норми інших актів, що регулюють оплату праці та соціальний захист, і дійшов висновку, що “мінімальна заробітна плата”, “прожитковий мінімум” і “мінімальний посадовий оклад” не є тотожними явищами. Як зазначив суд, мінімальний посадовий оклад “тарифна ставка” не є різновидом державних соціальних гарантій і застосовується під час формування тарифної системи оплати праці, а також є підставою для диференціації розмірів заробітної плати. Водночас розмір мінімальної заробітної плати та мінімального посадового окладу не можуть бути нижчими, ніж прожитковий мінімум.

Під час визначення розміру мінімальної заробітної плати та встановлення розміру мінімального посадового окладу (тарифної ставки) повноважні органи державної влади мають враховувати, що їх розміри повинні забезпечувати особисті потреби не тільки кожного співробітника, а й членів їхніх сімей, якщо вони не здатні або не в змозі забезпечити своєю працею чи в інший спосіб задоволення цих потреб самостійно.

“Отже, навіть у разі встановлення Кабінетом Міністрів України мінімального посадового окладу (тарифної ставки) в розмірі, меншому за розмір мінімальної заробітної плати, застосування норм чинного законодавства в їх сукупності гарантує дотримання вимог частини четвертої статті 43 Конституції України”, – наголошують у суді.

Мінімальним розміром виплат, які має отримувати кожен як основне джерело існування для забезпечення реалізації конституційного права на достатній життєвий рівень, є прожитковий мінімум, розмір якого з урахуванням його суті й призначення визначає Верховна Рада у відповідному законі.

Конституційний Суд України зазначив, що на виконання приписів Конституції і законів України Кабінет Міністрів України зобов’язаний встановлювати такий розмір мінімального посадового окладу (тарифної ставки), щоб його використання в тарифній системі оплати праці не тільки забезпечило достатній життєвий рівень для того, хто працює, а й заохочувало працівника до поліпшення умов життя для себе і своєї сім’ї.

Рішення Конституційного Суду України є обов’язковим, остаточним і таким, що не може бути оскаржене.